Monday, February 4, 2013

Utazások Fairlight-al a Dreddverzumban 29. Dredd - Korai Esetek



1977 március 5.-én a brit képregény-antológia, a 2000AD 2. számában megszületett a szigetországi képregény-irodalom híres  figurája Dredd bíró. Noha „csak” a 2. szám gyermeke – mégis az ő neve forrt össze leginkább a sorozatéval. Több mint 30 évi töretlen sikeréről azonban alkotói nem is mertek volna álmodni.

Dredd első történetei az újság végén helyezkedtek el és elég szimplák voltak. Bár érdekes infó (köszönet a felvilágosításért Chaveznek), hogy az eredetileg 1. történetének szánt sztory-t annyira, erős kommunista-üldözéses felhangúnak érezték, hogy a szerkesztő nem engedte nyomtatásba. Így esett hogy első Dredd sztoryt mégsem a figura alkotói Wagner és Ezquerra jegyzik. (Ezquerra egyébként annyira besértődött, hogy évekig távol maradt a figurától, ami nem is baj, elnézve némelyik maszatolását…sőt tarthatott volna tovább is)
Szóval a Dredd 1  A Prog 2-ben látható: a  Judge Whitey-ben, még mint a 2099-béli New York-ot vezeti fel a helyszínt, ahol a Bírók a rend őrei, ők tartják kordában a bűnözést. A történet egy Whitey nevű gengszterfőnök körül bonyolódik, aki megöl egy bírót és annak sisakjában parádézik, míg a már itt is helyi nagyágyúnak ábrázolt Dredd el nem fogja.  Jópofa elképzelés itt a bűnöző elemek elhelyezésére a Devil Island! Egy hatalmas szerkezet, amely 200 mérföld per óra sebességgel folyamatosan mozgásban van a város feletti sztrádahálózaton, lehetetlenné téve róla a szökést.
A  „The New You” (Prog 3)-ban egy többszörös gyilkos akar az igazságszolgáltatás elől elmenekülni a városban divatos azonnali arcátalakítás segítségével. A helyszín innentől van Mega-city I néven felvezetve, míg a végén egy apró térképen kerül bemutatásra, hogy milyen hihetetlen nagy városképződményről beszélünk.
A „The Brotherhood of Darkness” (Prog 4)-ben kerül említésre, hogy a városon kívüli térség egy atomháborúnak esett áldozatul. Dreddnek az atomsivatag fényérzékeny mutánsaival akad itt dolga, a Sötétség Testvériségével, akik MCI-es polgárokat rabolgatnak el éjnek-idején.
A korai 1 részes történetekben olyan sztorykkal próbáltak előállni, amelyek akciókban bővelkednek, látványosak, és a fekete-fehér oldalakon felépített világ rendkívüli részletgazdagságát mutatják, valamint, amiket egy-egy odaillő csattanós befejezéssel próbálták lezárni.
A Prog 5 és 6-ban aztán 2 érdektelenebb történet következik. Míg az előbbiben filmes szörnyek robotjai irtják a jónépet, és szabadul rá pl. King-Kong Dreddre, addig utóbbiban a testeket rabolgató Frankeinstein 2-vel néz szembe.
A The Statue of Judgement  (Prog 7)-ben először láthatjuk a város ékét, a Szabadságszobornál 2x nagyobb , Birókról mintázott szobrot. A teljes 4 oldalon futó történetben e körül zavarog néhány rablóféleség. amíg Dredd közbe nem lép, és a főkolompos a Szabadségszobor koronáján találja magát felszúrva.
A Antique Car Heist (Prog 8)-ban egy autótolvaj után ered, aki megcsapott egy 140 éves autócsodát. A történet azonban nem emiatt érdekes. Első ízben láthatjuk Dredd-et sisak nélkül –de mivel jobb ötletük nem volt, ezért azt egy CENZÚRÁZVA felírat takarja el . Azóta is él ez a poén/rejtély/jelkép a Dreddverzumban,Dredd arca soha nem volt még igazi valójában megmutatva, amit végülis a Stallone film durván leszart, és a 2012-es filmben is félő, hogy lesz olyan jelenet, amiben McCoy doktor arca fog visszaköszönni. Ha nincs rajta a sisak, akkor visszatérő geg-forrás,hogy miképp nem láthatjuk azt mégis.
A Prog 9-ben bevezetik a Dreddverzumba is a klasszikus sci-fi egyik kedvelt kellékét, a robotokat. Mega-City I robotjai ember formájúak, emberi érzésekkel  vannak felruházva, ami miatt Dredd fenygetést lát a jelenlétükben.
A Prog 10-ben aztán el is kezdődik az első hosszabb történet ami a Prog 17.-ig els is nyúlik és egyben az első igazi negatív irányú népességritkítás, ami az egyik védjegye lesz. Egy Call-Me-Kenneth nevű ács-robot kattan meg esküdik az emberiség elpusztítására, majd megsemmisítése és újjáépítése után elő-közvetítésben lázítja fel erre a robottársait is, amivel elindítja a Robot Háborút. A sztory nem rossz, bár nincs is az Asimov-i logika magaslatain. A robik itt megkattannak és kész – Wagner nem áll le magyarázni a miértjeit. Ebben a sztoryban bukkan fel Walter aki itt beszédhibásodik meg, miközben Dredd mellett akciózik. A történet inkább robot-hentelés kisebb csavarokkal Pl. hogy a robotnépesség körében is lázadás tört ki, mivel Call-Me-Kenneth hamar zsarnoki pozícióba helyezi magát, és rabszolga módjára velük építeti meg hozzá 100%-osan hűséges ember-írtó seregét.Bár a végén nem robot kéz okozza halálát, hanem Dredd (milyen főszereplő lenne, ha nem így lenne )mikor rárobbant egy Tex-Citys olajszállítóhajót. A végén egy a kor jellegzetes lezárása : parádé és kitüntetés osztás – Pl. a hős Walter elnyeri robot-szabadságát, de ő mégis úgy dönt, hogy ehelyett Dredd hűséges inasa lesz.
A robot motívum ezzel a dologgal jobbára Walter kivételével lekerül Dredd ellenségek palettájáról, és egy másik 2000AD-s nagysorozat a Sam Slade The Robo-Hunter hatáskörébe kerül , amiben egy másik jövőbeli univerzumban darálgatják a fémlényeket…

No comments:

Post a Comment