Sunday, February 3, 2013

Utazások Fairlight-al a Dreddverzumban 14. Mega-City I életképei – A Ház amiben élünk, avagy Blokk-háborúk, Blokk Mánia

Ebben a cikkben Mega-City I történeteinek  80%-ában helyszínül szolgáló Blokkokról lesz szó (mert kimondva, vagy kimondatlanul itt vagy ezek környékén játszódik a legtöbb) és arról, hogyan élik mindennapjaikat a jó polgárok, és hogyan iktatják be teendőik közé rendszeresen egymás lemészárlását.

 City-Blocks (Prog  117-118) Először említi konkrétan a Blokkokat, persze eddig is láttuk, hogy a város hatalmas épületekből épül fel, de eddig nem volt igazán történeti jelentősége. Első részében, Dredd egy férfit vesz üldözőbe a Charlton Heston Blockon. A csattanós történetben igencsak szépen bemutatja, hogy milyen nagyszerű az élet a Megaváros Blokkjaiban. A 60-100.000 polgárt ellátó Blokkok( városok a városban), kielégítik lakóik minden igényét…egy dolgot kivéve. A technika, és a robotok elterjedése miatt a munkaerőigény csekély, csupán a 13% dolgozik a népességnek, a maradék pedig lassan beleőrül  a tétlenségbe, és unalmukban gyakran bűnözésre, ön és közveszélyes dolgokra adják fejüket, beleértve ebbe, az egymás gyilkolászása általi negatív népességleszabályzást…
Érdekes megjegyezni, hogy maga a Blokk névadása a történetekben időnként egy jó geg lehetőség, ha olyan hírességről nevezzük el, akinek valóságos munkássága utal valamennyire  kicsavarva a blokk lakója által folytatott tevékenységre, vagy épp a vele történtek miatt humoros (pl. hogy az Oppenheimer blokk valóságos atombombamágnes) Nekem időnként, egy angolnak lehet, hogy mindig, de hiába gugli, nem keresek rá minden egyes névre, ami felbukkan…
 A Block-War (Prog 182)-ben a először látunk teljes skálás Blokk-Háborút  a Judge Child Quest epilógusa mellett. Az említett tétlenségi probléma, és a túlzsúfoltság ( kinézel az ablakon és a szomszéd-blokkot látod minden egyes nap…) agresszióhoz vezet, aminek jó (de törvényellenes) levezetési módja a Blokk-háború. Hol van már Harry Harrison Helyet! Helyet!-je, amiben a túlnépesedett New Yorkban heringekként szorongtak az emberek. Nem, Mega-Város polgára öntudatos, ha bezártnak érzi magát, helyet csinál „a szomszéd” elpusztításával…  Ábrázolva humoros látvány, ahogy 2 legalább száz emeletes „társasház” lövi minden emeletről egymást, erkélyekről lendülnek át a bátor(hülye) önkéntesek, miután megcsáklyázták az ellenséget , mint a régi kalózos filmekben a hajókon volt szokás(és talán nem is véletlen a párhuzam).
 Ezek az 1 részesek a magas szórakoztató faktor mellett, szépen árnyalják Dredd világát, és még burkolt társadalomkritikaként is működnek…
 A Block-Mania (Prog 236-244) már a sztoryt követő Apokalipszis Háború előjátékaként, már 1 teljesen más szintre helyezi az addig szórványos blokkháborúkat. A recept a szokásos módon indul, mikor sétafika közben egy jóravaló asszonyság fejére a szomszédos blokk polgárának fagyija pottyan, az bosszút esküszik, és addig nem nyugszik, míg háborút nem hirdetnek ellenük. A dolog ott válik rendkívülivé, hogy a 2 szembenálló félhez más blokkok csatlakoznak, szövetségek alakulnak , míg mások mindenkivel hadban állva támadnak mindenkire aki él és mozog tovább növelve a konfliktust, míg odáig fajul a dolog, hogy a város teljes északi részé háborúban áll egymással, teljes skálán folyik az egymás írtása (mert minden blokkban működik egy fegyveres szolgálat, City-Def, amolyan polgárőrség a Bírók alatt…szerepüket konkrétan nem tisztázták,de mint a történetben kiderül rendkívül nagy mennyiségű hadianyagot birtokolnak). A Blokk-Mánia egy pillanatkép, hogyan fordul az addig is épphogy működőképes város teljes káoszba,mert a Bírák erre már nincsenek felkészülve, a rendszer saját maga alatt rogyik össze, és ez teszi igazán jó prológussá a történetet, még a tény ellenére is hogy az első dominót egy idegen kéz  döntötte fel.  
A szórványos Blokk-háborúkat, le lehetett verni, a hangadók likvidálásával, riot-foammal, nyugtató-gázzal ,mert az emberekben az élni akadás ösztöne még működött, és megadták magukat a karhatalomnak.Most azonban mintha őrület szállta volna meg az embereket, sorsukkal nem törődve, berserkerként rontanak egymásra. Hamar gyanús lesz a dolog, de a magyarázatára még egy kicsit várniuk kell a történetben, és élvezni a káoszt a paneleken.
 Ám végül kiderül, hogy egy gyanús alak (névszerint Orlok ) csepegtet valamit a víztározóba, és valószínűleg nem multivitaminport…de mivel jelenléte lelepleződött, menekülőre fogja, úgy vágva át magát a bírók hadán, mint a kés a vajon. Olyan ügyesen, hogy valószínű, hogyha nem lenne ellenség, a Vezető bíró sírva könyörögne neki, hogy tréningezzen már egy kicsit az anoním-bírók hadával,javítva egy kicsit elhalálozási rátájukat. Orlok azonban menekülés közben nemcsak a névtelenekkel végez, hanem egy ismertebb közkedvelt karaktert is a túlvilágra küld,Judge Giant-ot, akinek ilyen, kevésbé heroikus halála miatt a Wagner és Grant igencsak magára vonta a rajongók haragját akkoriban. Orlok akiről később kiderül, hogy az East-Meg I  (Szov-City) ügynöke, lök még egyet a városon, mikor az uralma alá hajtja a város felett lebegő időjárás-irányító állomást, a blokkmánia-vírussal fertőzött záport bocsájtva egész Mega-City I-re. Bár végül elkapják, nem kapunk megoldást, a város pusztulásával fenyegető dühöngő belharcra, sőt egy sokkal fenyegetőbb folytatást villant meg előttünk….

No comments:

Post a Comment