Sunday, February 3, 2013

Utazások Fairlight-al a Dreddverzumban 10. Judge Dredd – Judge Child Quest (Prog 156-181)

Ismét egy utazásos kalanddal jelentkezek, a Dredd bíró képregények egyik fontosabb ciklusával, a Judge Child Questtel.

 A történet a Cursed Earth-en kezdődik, ahol Dredd próbál meg információkhoz jutni egy rabszolga-kereskedő táborban. Okát, egy a sorozatban szokatlan húzással flashbackkel kapjuk meg: A Pszí-Divizió legjobb jövőbelátója Mega-City I pusztulását jövendöli meg a 2120-as évre, de van egy fiú, rajta a sas jelével (lásd a bírák felszerelésén, és épületein is ezt a jelképet), aki ezt megakadályozhatja, és aki a város eljövendő főbírója lesz. Mivel a víziója részletes ( a fiú neve Owen Krysler) és ezt a pusztulást mások is megjövendölték,Dredd feladata lesz, hogy bármiáron felhajtsa a gyereket…
 Egykis érdekes kronológiaként, hamár a dátumoknál járunk, a történet 2102-ben játszódik, a III. VH 2070-ben volt, a IV. 2104-ben lesz (ez a híres Apokalipszis Háború), a 2011-es 2000AD , és Megazinok 2133-dátumot nyomnak,valamint a Strontium dog sorozatból mi, és ők Johnny Alpha-tól úgy tudják, hogy egy atomháború még valószínűleg be fog következni 2150-ben.
 Erről persze itt még nem tudhatnak, és a jelenleg soros végítélet izgathatja csak fel őket.  Dredd a Cursed Earth-en köt ki, hogy megtalálja a gyereket, akiről tudják, hogy szüleivel elhagyta a várost,amikor az útilaput kötött mutáns-népességére. A történet első(és jobbik felében ) nem megtalálnia lesz elsősorban nehéz Dredd-nek, hanem utolérnie.
 Először  a Cursed Earth-en megy a hajsza utána, mikor kiderül, hogy a faluját rabszolgakereskedők számolták fel. Itt kapjuk a legérdekesebb történeteket, de sajnos ez nem lesz végig a Cursed Earth 2, csak ezúttal  Dreddel szólóban (legutóbbi ittjártakor ugyanis rájöhetett, hogy nem is annyira veszélyes hely ez, ha nem hoz társaságot, akik szükségszerűen elhullanának mellőle, így jobb az egyszemélyes-hadsereg mód)
 Kiemelt figyelemre érdemesek a  Filmore Faro-s részek, amiben a  sugárszennyezett városrom túrásából meggazdagodott alak a Szemét Istenének kiálltja ki magát és rabszolgaseregével, komplett, piramisokat, és saját fejével ellátott szfinx-et húzat fel ( a régi Memphis helyén) miután a kezébe került Judge Child megjósolja halálát… a helyszín kész vizuális orgia, és a történetben is megvan minden szórakoztató adalék ami kell.
 A keresett személy utáni hajsza Texas City-ben (Mega-City III) folytatódik, némi látkép után (mosolyra fakasztó megoldásként, a felhőkarcolók tetején váltakoznak a cowboy-kalapok, nyergek, sheriff csillagok, és nem marad el a bikafej, cowboy stb. szobrok özöne sem.) A történet a helyi mutáns-kalandparkban köt ki, ahol Dredd-nek magának kell intézkednie, miután helyi-kollégái épp az első ízben felbukkanó   Angyal Bandát hajkurásszák, akik természetesen  kiszámítható fordulatként ráteszik a kezüket a jövőbelátásra képes gyerekre, majd megpattannak egy elkötött űrhajóval…
 A történet itt esik egy hatalmasat, mert egy jókis Cursed Earth-i, Mexicoi hajkurászás helyett, átmegy lényegében galaxison át hajkurászásba, ahol a helyszínek unalmas-röhejes-idétlen között váltakoznak…az a kevés jó,ami tetszett, lényegében a Földön is megállta volna  a helyét. Valahogy én borzasztó nagy hibának tartom ennél az eposznál, hogy a nem folytatják a szorosabb hajszát, és adtak lehetőséget az Angyal Bandának több felbukkanásra.
 A gond persze nem ott volt, hogy a helyszínt az űrbe tették át, hanem az, hogy nem adtak hozzá vele semmit a Dreddverzumhoz. Erőltetett helyek, ami tény hogy bizarrak voltak, de a korábbi részekben megfigyelt bizarr logikát nélkülözték. Érdekes  poszk-apokaliptikus helyek helyett, ZS kategóriás sci-fi helyeket (pl. a Falánk bolygó epizód) kaptunk. Nem volt benne érdekes epizodista ( kivétel egyedül a Nekromanták bolygóján Murd ( a későbbi Sabbat mestere, aki a hatalmas békáját emberekkel etette…ezért is a mostani borítóválasztásom)
 A Justice One legénysége statiszta, néhány kiugrása egyedül csak az itt első ízben felbukkanó Hershey bírónak van, és Dredd figurája is lassan levetkőzi a  hajsza során azt a mi tulajdonképpen ő. Ő a törvény! Ahová ő megy, oda törvényei követik. Túl gyakran adnak a szájába, olyan szavakat, hogy „csak a fiút,akarom és te elmehetsz”, túl sokszor alkuszik meg bűnösökkel, és közben nem, vagy alig tesz igazságot (miközben az előző eposzokban azért rendesen szocializálta a helyes útra a népet).
 A történet bukdácsolása a végső helyszínen áll meg, a Xanadu bolygón, a törvényen kívüliek-paradicsomával, és a Robot Szabadállammal, akár a Földön is elfért volna. Dredd végü beéri az Angyal bandát, akik megkapják végre a megérdemelt szereplési lehetésüket, mint főellenség, ugyanis eddig nem szerepeltek valami sokat (igaz, hogy a sci-fis környezet nem is állt volna jól nekik annyira, mint  a Xanadus Westernes beütésű). Mean Machine  figurája (aki a homlokán lévő tárcsával szabályozza pusztítási fokozatait)kissé színesebb a többiekénél (ők szimpla őrült-sorozatgyilkosok), nem csoda, hogy őt halásszák ki először a süllyesztőből ezt követően.  
 A  történet  végül tartogat egy kiszámítható, de hangulatilag épp a helyénvaló csavart Owen Krysler-rel kapcsolatban, ahol lerázva az „út porát” Dredd is végre régi fényében tündökölhet….
 Összességében hiába jó a keret és néhány helyszín ebben az eposzban, a töltelék nem volt az, gyakran azt gondoltam olvasás közben, hogy haladjunk már valami normális történet felé…(pl. az ősemberes anekdota, vagy a Jigsaw betegséges résznél), annyira untatott.  Az eleje és a vége emlékezetes, a többi része nem az.

No comments:

Post a Comment