Sunday, February 3, 2013

Utazások Fairlight-al a Dreddverzumban 4.Judge Dredd – Judgement Day (2000AD Prog 786-799, Judge Dredd Megazine v2 #4-9 )

Mivel elsősorban képregényes cikkekért jöttök ide rögtön itt is a Dredd sorozat következő része kivételesen szombaton!

A bevezető öles betűvel hirdette az igét: ez az első JD crossover, a legnagyobb saga amit láttam(unk)3 milliárd halott ésatöbbi. Így várakozással tekintve kezdtem el olvasni a történetet, noha amit már az első oldalak után megállapítottam a rajzok az én szám ízének förtelmesek, ami pedig utána következett az nekem is az ítélet napja volt…
 Dredd egy csapatnyi kadéttal a Cursed Earth-en egy bányászállomás elhallgatását vizsgálja ki, mondván hogy jóha szokják a szabad levegőt, itt biztos nem lesz zűr…de lett. Hamarosan ellepik a környéket a zombik, akiket egy a nem túl távoli jövőből 2178-ból (Dreddnél 2114-et írunk) idepofátlankodott 100-as szintű nekromanta, Sabbat hívott elő a földből. Igen a föld tele van hullával frissel-kevésbé frissel, mindenhol, így ez nem erőlteti meg magát gonoszunk, akit legfinomabb jelzőkkel is csak egy ripacsnak tudok titulálni, olyan gyomorforgató szereplő… Maga a zombi ötlettel nem lett volna még bajom, de Garth Ennis talán jobban átgondolhatta volna a IV. Világháború utáni világ és a zombik összecsapását, mert így az ellenség a vicc kategóriáján kívül nehéz máshová sorolni…
 Bárhogy is Dreddék hősiesen ritkítják az élőhalottakat, de a muníció fogytán, és kiderül, hogy az erősítés sem jön, mert a zombik elkezdtek totyorogni Mega-City I nyugati falánál és ott van szükség a segítő kezekre, így főszereplőnk kénytelen-kelletlen saját magának kell utat vágnia vissza a városba, miközben 1-2 kadétot elveszít, bár ez bennünket nem fog tudni meghatni…
 A MC I-ben nagy az ijedtség! A zombik csakúgy jönnek és jönnek ,miközben az elméletileg egész magas, ám itt ábrázolva jóval alacsonyabb városfalról  a bíróink elszántan puffogtatják őket kézifegyvereikkel, majd mikor a történet megengedi nekik, hogy szintet lépjenek shotgunnal…kiderül, hogy az egész világ hasonló cipőben jár, olyan sok a zombi, hogy félő, hogy elfog fogyni a muníció. (Egy tömegpusztításban nagy gyakorlatot szerzett világ, most  tanácstalanul áll a jelentős mennyiségű zombi eliminációjának problémája előtt)
 Közben Hondo City-be(Japán) megérkezik a szintén 2000AD-s Strontium Dog sorozatból ismert Johnny Alpha (mutáns fejvadász a jövőben), hogy elkapja Sabbat-ot, aki elvileg arrafelé érkezett meg maga is. A helyi bírók természetesen ellenségnek hiszik, és megy a pofozkodás, és a „ellenség vagy-de nem vagyok-de igen-de nem" szintű társalgás, aminek némi zombiveszedelem vet véget, ami alatt kiderül, hogy Johnny nem is olyan rossz cimbora…
Ez a röpke párhuzamos szál, hamar beolvad Dreddébe, és onnantól ténylegesen lineáris az egész nehogy megterheljen bennünket a túlontúl sok szál.
 Mega-city I.ben ezalatt az írónak Garth Ennis-nek (és a rajzolóknak) köszönhetően a várost övező atombomba-mutánsseregálló batár falak tovább zsugorodnak, és felfedik egy szörnyű összeesküvés gyanúját az azt építő cégek berkeiben, mert nem általanak le is omlani a hihetetlen körömtámadásokra képes zombik csapásai alatt. Némi közelharc kezdődik, csakhogy ilyen is legyen.  De a bírák továbbra sincsenek a helyzet magaslatán…(sőt néha nagyon úgy tűnik, hogy annál is mélyebbre kerültek, mint gondolnánk).
Noha nagynehezen rájönnek, hogy napalmmal lehet repcsiről bombázni,és a riot-foam tökéletesen megteszi falazó-habarcsnak ez már nemigen segít rajtuk, ezért a főbírónk úgy dönt Dreddestül mennek Hondo City-be, ahol személyesen megtárgyalhatják a világ többi részével, hogy lehetne úrrá lenni a helyzeten. Ezt a lépést 3 dologgal magyarázható: 1 Hondo City-nek vannak batár hangágyúi, ami szépen eltakarította a zombikat (bár áramszünetet okoz) tehát viszonylag biztonságos 2  Ennis rájött, hogy lassan félidőhöz közeledve nem történt semmi, ami ezt a történetet eposzi szintre emelné, így elkell bele egy csomó vendégszereplő pl. más városok bírói pl. Joyce (Emerald Isle), Bruce (Oz). 3 A zombiírtástól megfáradva jólesik egy kicsit fánkozgatni a külföldi kollégákkal…
 Az össznépi eszmecserén azonban megjelenik az elpusztíthatatlan Sabbat is, aki nagyképűen közli, hogy felesleges agyalniuk, nekik kampec lesz, 5 városnak –ezt ők ugyan nem sorolják fel név szerint- (Mega-City II, South-Am City (Chíle), Brasilia, Sino-City I (Kína), és Jakarta) már annyi, említett városaink falai ugyanis valószínűleg snittből épültek, a védői meg teszetosza alakok voltak, hogy  ilyen hamar elbuktak. Dredd pragmatikusan megállapítja, hogy nem kellene hagyni Sabbat-nak, hogy zombigyárakat alkosson, atomozzák le őket…a hideg kijelentést, tett követi , és az előre beígért áldozatok száma kipipálva. Dramatikailag azonban a dolognak semmi jelentősége, nem láttuk az említett városok hősies küzdelmét, pusztulásukról is 2-3 elmosódott panel tanúskodik, nem lendít a történeten, igaz, hogy már nem is ront tovább, plusz legalább valamiért legalább emlékezni fogunk így rá..
 Ennek ellenére egykis győzelmet elkönyvelhetnek, rájönnek, hogy merre található Sabbat. El is indul sietve a nemzetközi bírókból álló csapat (szerencsére egyik kedvencem Joyce végülis kimarad a jóból), Hondo City frissen  kifejlesztett harci-páncéljaiban. Igazi hűbelebalázs módjára, némi atom vagy szőnyegbombázás nélkül pottyintják magukat a többmillió zombi közé, hogy végre túllegyünk a végső leszámoláson, és a keservesen kivívott győzelmen, mert hiába a csúcstechnika, ha a zombi 200-at sebez, és a csapattagok így hullanak mint a legyek…
 Összességében csak annyit lehet még elmondani, hogy ilyen rossz Dredd sztory-t még nem olvastam (és nem értem, hogy lehetett ekkora marhaságot összehozni, még azzal együtt is, hogy a Dredd történeteket néha nem kell véresen komolyan venni) , és a csalódást csak tovább fokozza, hogy lehetőségük volt, egy igazi az egész Dreddverzumot megmozgató crossovert alkotni…

No comments:

Post a Comment